یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: تنظیم بازار مواد پروتئینی از جمله سیاست‌های دستگاه‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از نابسامانی قیمت و عرضه این فراورده‌هاست اما به هنگام افزایش تقاضا اعمال سیاست‌های خرید و ذخیره‌سازی این محصولات تاثیر چندانی در ساماندهی بازار نداشته و همواره تنها نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را موجب شده است.

 در شرایطی که مسئولان سازمان حمایت و برخی دیگر از دست‌اندرکاران بازار خبر از کاهش قیمت حدود 4‌هزار قلم کالا به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد جهانی و کاهش هزینه‌های تولید می‌دهند، این کاهش قیمت‌ها نمود عینی در بازار نداشته و اغلب دست‌اندرکاران بخش تولید نیز کاهش قیمت نهاده‌ها و هزینه تولید را انکار می‌کنند.

با وجود آنکه در روزهای گذشته بارها مسئولان وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی از ذخیره‌های مطمئن گوشت و مرغ در کشور خبر داده و حتی افزایش واردات این فراورده‌ها نارضایتی و گلایه تولید‌کنندگان را نیز به‌دنبال داشته و از سوی دیگر مردم انتظار کاهش قیمت‌ها به‌دلیل شرایط خاص اقتصاد جهانی را دارند اما به‌نظر می‌رسد در روزهای پایانی سال نیز همانند مقاطع زمانی پیشین، باز هم افزایش تقاضا نابسامانی و افزایش قیمت‌ها را موجب شده است.

این شیوه سیاستگذاری و دخالت‌های بیش از حد دولت در بازار موجب شده است تا تولید‌کنندگان با استناد به کاهش‌نیافتن یا حتی افزایش قیمت نهاده‌های تولید الزامات دولت برای کاهش قیمت را موجب زیان این بخش و عاملی مؤثر بر کاهش تولید قلمداد کرده و حتی برخی از بخش‌های تولیدی خبر از ورشکستگی تولیدکنندگان ‌دهند و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را شاهد باشند.

روی دیگر سکه نابسامانی بازار مواد پروتئینی را باید در اعلام چندین‌باره مسئولان برای ایجاد شرایط روانی مناسب بازار با اتکا به ذخیره‌‌سازی‌های مناسب انجام شده از محل واردات یا خرید محصولات داخلی دانست، اما این ذخیره‌سازی‌ها از کارآمدی لازم برای کاهش قیمت یا ثبات بازار برخوردار نبوده و تولید‌کنندگان کاهش هزینه‌های تولید را کتمان می‌کنند. با این روند به‌نظر می‌رسد سیاست‌های تنظیم بازار بیشتر به ابزاری برای اعلان کاهش عمومی قیمت‌ها تبدیل شده است.

در روزهای گذشته نیز با افزایش قیمت مرغ، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به آن، دلیل عمده افزایش قیمت مرغ در بازار مصرف را افزایش قیمت نهاده‌ها در هفته گذشته و نه کمبود تولید قلمداد کرده است.

حسین مقدم‌نیا ‌ می‌افزاید: در هفته اخیر قیمت هر کیلو ذرت از 210 تا 220‌تومان به 266 تا 270‌تومان افزایش یافته و این افزایش قیمت به ازای هر 1.5 کیلیویی ذرت که مصرف می‌شود حدود 40 تا 50 تومان است و در هر یک کیلو گوشت مرغ 80- 70 تومان قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر افزایش قیمت نهاده ذرت، قیمت کنجاله سویا نیز در هر کیلو 20‌تا‌30‌تومان افزایش یافته؛ این در حالی است که قیمت هر کیلو از این نهاده معادل 510‌تا 517‌تومان بوده است.

کد خبر 76747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز